fbpx
skip to Main Content

9 fødevarer der virker i kampen mod brystkræft

Så er der godt nyt til alle os, der er vilde med kål og fuldkorn. De virker nemlig i kampen mod brystkræft.

Ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse viser nemlig at kål og fuldkorn er med til at bekæmpe brystkræft. Og det hele skyldes nogle plantestoffer, der hedder lignaner.

Og der er mere godt, for lignaner lader også til at være en stor hjælp i kampen mod hedeture.

Læs med og find ud af, hvad lignaner er, hvorfor de virker samt hvilke fødevarer, der har flest lignaner.

Hvad er lignaner

Lignaner er plantestoffer der især er i frø, fuldkorn, bælgfrugter, frugt og kål. Lignaner indeholder fytoøstrogener, som er stoffer, der minder om de østrogener, som kroppen selv danner.

9 fødevarer med et højt indhold af lignaner

kampen mod brystkræft

Det er især frø, fuldkorn, bælgfrugter, frugt og kål, der har et højt indhold af lignaner. Særligt frø har et højt indhold med hørfrø på en klar førsteplads.

Hvis du spiser en kost med mange fuldkornsprodukter, for eksempel rugbrød, frø og kål, så får du automatisk mange lignaner gennem din kost. Faktisk kan man sige, at den traditionelle gammeldags danske kost tilfører kroppen masser af lignaner.

Her er der 9 fødevarer, som alle har et højt indhold af lignaner:

  1. Hørfrø
  2. Sesamfrø
  3. Grønkål
  4. Broccoli
  5. Abrikoser
  6. Hvidkål
  7. Rosenkål
  8. Jordbær
  9. Rugbrød

Får du nok?

 

kampen mod brystkræft

Forskerne vurderer, at vi skal have mindst 50-100 milligram lignaner per dag for at få en positiv og gavnlig effekt, og før de kan hjælpe i kampen mod brystkræft. Et studie fra Holland viser, at folk i gennemsnit kun får 1 milligram per dag. Dog havde ældre personer, ikke-rygere, vegetarer og personer med et lavt BMI eller som tilhører en høj socialklasse et højere indtag af lignaner end de øvrige deltagere. I Danmark får vi mest lignaner fra fuldkorn og grøntsager.

Indholdet af lignaner i 9 udvalgte fødevarer

Men hvor mange lignaner er der så i de enkelte fødevarer?

Højdespringerne er klart hørfrø og sesamfrø, med hørfrø som den klare vinder. I 30 gram hørfrø er der 85 mg, mens der i sesamfrø er 11 mg. Af kål er det grønkål, der har det højeste indhold med 0,8 mg per 1,25 dl hakket grønkål. I en skive rugbrød er der til sammenligning 0,1 mg.

Fødevare Mængde Indhold af lignan
Hørfrø 30 g 85,5 mg
Sesamfrø 30 g 11,2 mg
Grønkål 1,25 dl (hakket) 0,8 mg
Broccoli 1,25 dl (hakket) 0,6 mg
Abrikoser 1,25 dl (i skiver) 0,4 mg
Hvidkål 1,25 dl (hakket) 0,3 mg
Rosenkål 1,25 dl (hakket) 0,3 mg
Jordbær 1,25 dl 0,3 mg
Rugbrød 1 skive 0,2 mg

Tang

Tang har også et højt indhold af lignaner, og kan derfor hjælpe til i kampen mod brystkræft. Dr. Jane Teas fra Harvard University har udgivet en artikel, hvor hun skriver at japanske kvinders indtag af kelp (havalger) kan være en af årsagerne til at kvinder i Japan sjældnere får brystkræft end vestlige kvinder.

Hvad sker der i kroppen, når du spiser lignaner?

kampen mod brystkræft

Når du spiser mad med lignaner, så bliver lignanerne ved hjælp af bakterier omdannet i dine tarme, sådan at kroppen kan optage dem gennem blodet. De bliver bl.a. omdannet til et phytoøstrogen, der hedder enterolactone.

Fytoøstrogenet har en svag østrogenlignende virkning i din krop, og hjælper derfor med til at regulere kroppens niveau af østrogen. Hvis dit niveau er for højt eller for lavt, vil fytoøstrogenet forsøge at oprette en balance.

Gavnlig virkninger af lignaner

Her er der tre gode grunde til, at du skal sørge for at få mange lignaner i din kost.

  1. Virker i kampen mod brystkræft

    Kræftens Bekæmpelse har netop her i begyndelsen af 2016 offenliggjort helt nye forskningsresultater. Forskningen viser, at kvinder som spiste mange lignaner i form af fuldkorn, frø og kål havde 28 procent lavere risiko for at dø af brystkræft. Flere studier viser, at et lavt indhold af lignaner i kroppen forøger risikoen for at få brystkræft, mens et højt niveau nedsætter risikoen. Kroppens eget østrogen kan nemlig være medvirkende til at danne kræftceller. Lignaner, som er østrogenlignende stoffer, går ind og sætter sig, der hvor østrogenet plejer at sætte sig, og på den måde hæmmer lignanerne østrogenets skadelige virkning. Et andet studie fra 2009 analyserede man resultaterne af 21 forskellige studier. Konklusionen var, at kvinder efter overgangsalderen, havde en lavere risiko for at få brystkræft, hvis de indtog mange lignaner.

  2. Reducerer hedeture

    Man regner med at hedeture kommer fordi niveauet af østrogen i overgangsalderen svinger meget. Lignaner kan hjælpe til med at genoprette balancen i østrogenniveauet og dermed være med til at stabilisere de hormonelle udsving i overgangsalderen. I et klinisk studie fra Mayo Clinic fandt forskerne ud af, at hvis kvinder dagligt spiste en hørfrø-bar med 410 mg lignaner, så reducerede det deres hedeture med 50 procent.

  3. Beskytter mod hjerte-kar-sygdomme:

    Flere forskningsresultater tyder på, at kost med et højt indhold af lignaner, nedsætter risikoen for at at få hjerte-kar-sygdomme.

Prøv det! 

Nu er det blot at komme i gang med at spise nogle af alle de gode fødevarer, der har et stort indhold af lignaner og nyde godt af de mange gavnlige virkninger. Ikke blot kan de beskytte mod brystkræft men også hjælpe os kvinder gennem overgangsalderen. Spis masser af fuldkorn, kål og sørg for at få frø som hørfrø og sesamfrø. Men husk at frøene skal være kværnet, for at kroppen kan optage lignanerne. 

Jeg er spændt på, om nogle af jer, hvis I begynder at spise mange hørfrø, vil mærke en effekt på hedeturene.

Lad mig endelig vide, hvis du kan mærke nogen ændringer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top