skip to Main Content

Vores daglige D-vitamin-dosis er alt for lav

Vores Daglige D-vitamin-dosis Er Alt For Lav

To uafhængige forskerhold fandt i 2015 ud af, at vi får alt for lidt D-vitamin. Den anbefalede daglige D-vitamin-dosis skal være 17,5 gange højere, siger de.

Det betyder, at de 10 µg, som bliver anbefalet her i Danmark, slet ikke er nok.

Læs her om:

  • Hvordan det hele hænger sammen
  • Hvordan du kan finde ud af, om du har nok D-vitamin i blodet
  • Hvad du kan gøre, hvis du har for lidt D-vitamin.

Tilsidst i indlægget kan du læse en opsummering, der helt konkret fortæller, alt det vigtigste.

Lær meget mere om, hvordan du kan styrke din krop i overgangsalderen lige her: Optimal Overgangsalder

D-vitamin-dosis bør være 175 µg

De to amerikanske forskerhold har gennemgået de ti undersøgelser, som de amerikanske myndigheder bruger som grundlag for at udregne, hvor meget D-vitamin vi dagligt skal indtage. I Danmark bruger myndighederne den samme beregningsmodel.

Der, hvor det går galt, er, når myndighederne skal regne ud, hvor meget D-vitamin, vi skal indtage for at have det rette niveau i blodet.

Forskerholdene har helt uafhængigt af hinanden gennemgået beregningerne og fundet en kæmpe regnefejl. Forskerne kommer i stedet frem til, at det kræver 175 µg D-vitamin, hvis du skal have det rette niveau i blodet. Og det er altså 17,5 gange mere, end det de danske myndigheder anbefaler.

I en pressemeddelelse, hvor forskerne opfordrer til at anbefalingerne bliver sat op til 175 µg, skriver de:

Fejlen har store konsekvenser for folkesundheden i forhold til at forebygge sygdomme og … sikre at hele befolkningen har nok D-vitamin til at bevare knoglerne sunde.

Læs mere her: Derfor skal du tage D-vitamin mod knogleskørhed

Så meget tager eksperterne selv

Der er stor forskel på, hvor meget læger, eksperter og kostvejledere selv indtager. Nogle tager intet, fordi de ikke mener, at der ikke er videnskabeligt belæg for, at det gavner. Mens andre kun tager D-vitamin om vinteren.

Men der er også læger, der tager D-vitamin hele året rundt. Jens-Erik Beck Jensen, overlæge på Amager og Hvidovre Hospitaler, og flere af hans kolleger er nogle af dem, som tager D-vitamin hele året. Han mener, at der efterhånden er så mange undersøgelser, der viser, at en større dosis end den anbefalede er gavnlig for os. Han tager ca. 25 µg om sommeren og 50 µg om vinteren. Han har fastsat sin dosis ud fra blodprøver, der viser, hvor meget D-vitamin hans blod indeholder.

Anette Harbech Olesen, som er ernæringsekspert, tager selv dagligt 2.000 i.u  om dagen, hvilket svarer til 50 µg. Altså fem gange mere end den anbefalede daglige dosis. Hun skriver i marts 20015, at hun netop har fået målt sit niveau i blodet til at være 59 nmol/l – hvilket er tilstrækkeligt, men ikke det mest optimale.

Sådan finder du ud af, om du får nok D-vitamin i blodet

Dit indhold af D-vitamin i blodet skal være på mindst 50 nanomol/l (nmol/l), for at du har nok. Mange forskere mener dog, at det optimale niveau nærmere er 75 nmol/l.

For at sikre at langt de fleste har 50 nmol/l, skal vi altså i følge de amerikanske forskere have 175 µg om dagen. Det svarer til 7.000 i.u.

Men det er dog meget individuelt, hvor meget D-vitamin, der rent faktisk bliver optaget i blodet, og hvor meget kroppen forbruger. Så den dosis, som Jens-Erik Beck Jensen eller Anette Harbech Olesen tager, er måske ikke den rette for dig. Måske har du udendørs arbejde, der gør, at du om sommeren får meget mere D-vitamin fra solen, end folk som arbejder indendørs. Eller måske har du en sygdom, der gør, at du har brug for mere D-vitamin.

Den eneste måde, du kan finde ud af, om du har nok D-vitamin i blodet, er ved at få taget en blodprøve og målt dit niveau.

Men det er ikke noget, du umiddelbart kan få gjort hos din læge, med mindre du har gode overtalelsesevner. For Sundhedsstyrelsens henstilling til lægerne er, at de kun skal tage blodprøver, hvis der er symptomer på D-vitamin-mangel.

Så er der selvfølgelig også den mulighed, at du selv bestiller og betaler en D-vitamin-test, selvom det kan godt være lidt bekosteligt.

Hvis en blodprøve viser, at du har for lidt D-vitamin i kroppen, så kan du bruge overlæge Henrik Heys gode råd. Du skal tage den værdi du har i blodet og trække fra den værdi du ønsker at ligge på. Og resultatet er det antal µg, som du dagligt skal tage. Hvis du for eksempel har et niveau på 40 nmol/l og ønsker at komme op på 75 nmol/l, så udregner du det sådan her:

75 nmol/l – 40 nmol/l = 35 µg

Det er et råd, som du i følge Henrik Hey, kan bruge uden nogen risiko.

Er D-vitamin farligt for dig?

NEJ, D-vitamin i de rette doser er ikke farligt.

Men de fleste vitaminer har en negativ effekt, hvis du får for meget af dem. Det er derfor man ind imellem kan støde på overskrifter som fortæller, at D-vitamin er farligt. Medierne er ofte på jagt efter en god overskrift, der sælger, men desværre fortæller overskriften ikke altid hele sandheden.

Det skete for eksempel i 2015, hvor en ny undersøgelse om D-vitamin og hjerterelaterede dødsfald trak overskrifter som D-vitamin kan dræbe dig.

Undersøgelsen viser, at det i forhold til hjerterelaterede dødsfald er skadeligt både at have for lidt og for meget D-vitamin i blodet. Dog var det mest skadeligt at have for lidt i blodet. Undersøgelsen viste, at der var en øget dødelighed, når niveauet af D-vitamin var under 50 eller over 100 nmol/l. Det mest optimale, hvor der var mindst risiko for at dø af hjertestop, var omkring 70 nmol/l. Og der var langt større dødelighed ved for lav dosis end ved for høj dosis. Og du skal altså indtage utrolig meget D-vitamin for at komme op på 100 nmol/l.

I et debatindlæg debatindlæg i Politiken 8. februar 2016 skriver overlægerne Jens Erik Beck Jensen og Lars Hyldstrup at cellerne i din krop er afhængige af D-vitamin, og at et lavt niveau er problematisk.

De mener, at de advarsler, der kommer mod D-vitamin, blot er med til at skræmme os, og det er problematisk, da mange mennesker i Danmark mangler D-vitamin. I følge overlægerne er der kun en meget minimal risiko for at blive forgiftet af D-vitamin. De sammenligner det med risikoen for, at du får et havregryn galt i halsen og dør af det.

De slutter med at slå fast, at

det på det nærmeste [er] umuligt at blive forgiftet. Så befokningen kan roligt tage D-vitamin uanset alder.

Fakta

  • Nanomol per liter (nmol/l): Måleenhed for indholdet af D-vitamin i blodet.
  • Mikrogram (µg): Måleenhed for mængden af D-vitamin, som du indtager.
  • Internationale enheder (i.u.): En anden måleenhed for mængden af D-vitamin, som du indtager.
  • 10 µg = 400 i.u.

Opsummering

  • Du skal have mindst 50 nmol/l D-vitamin i blodet, før du har nok.
  • Flere undersøgelser viser dog, at det er mere optimalt med omkring 75 nmol/l.
  • Det er meget, meget lille risiko for at du får en D-vitamin-forgiftning.
  • Sundhedsstyrelsens anbefalede daglige dosis er 10 µg.
  • De to amerikanske forskerhold, der har opdaget regnefejlen, anbefaler at den daglige d-vitamin-dosis er 175 µg.
  • Du kan få taget en blodprøve, som kan vise, hvor meget D-vitamin, du har i kroppen.
  • Du kan bruge denne formel til at udregne, hvor mange µg D-vitamin, du skal tage: [mængde nmol/l du gerne vil have] – [mængde nmol/l du har i blodet] = [antal µg D-vitamin-dosis du skal tage dagligt]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top