skip to Main Content

Sådan kan du forebygge knogleskørhed i overgangsalderen

Sådan Kan Du Forebygge Knogleskørhed I Overgangsalderen

Du skal passe godt på dine knogler allerede fra du er omkring de 30 år. Men det er ekstra vigtigt at forebygge knogleskørhed, når du kommer i overgangsalderen.

Faldet i hormoner er nemlig med til at forøge risikoen for at få knogleskørhed. Faktisk er det hver 3. kvinde, der får knogleskørhed. Det er temmelig mange, synes jeg.

Men det er gudskelov aldrig for sent at gøre en indsats for at bevare dine knogler sunde.

Læs her om dine knogler, om du har en særlig høj risiko for at få knogleskørhed, og hvad du kan gøre for at forebygge knogleskørhed.

Dine knogler mister styrke allerede, når du er i 30’erne

forebygge knogleskørhed

Foto/Anatomy & Physiology, Connexions Web site/CC BY 3.0

Normalt tænker vi ikke på vores knogler. De er der bare – derinde bag huden og musklerne. De er det indre stativ, som bærer vores krop, uden at vi skænker dem en tanke. Og knogleleddene sørge for, at vi har stor bevægelighed i kroppen. Det samme gør musklerne, som jo sidder fast på dine knogler. Andre knogle, som for eksempel dine ribben, er med til at beskytte kroppens indre organer. Samtidig er knoglerne også et lager for en del mineraler, som kan blive frigivet til blodet, når kroppen har brug for dem.

Som regel opfatter vi knoglerne som døde ting, men knogler er faktisk levende væv, som forandrer sig hele tiden. Op til 10 procent af dit knoglevæv bliver udskiftet hver eneste år.

Dine knogler bliver opbygget i barndommen og ungdommen. Kroppen danner mere knoglevæv, end den nedbryder. Din knoglemasse og -styrke stiger, og du er helt på toppen, når du er omkring de 30 år. Derefter går det ned af bakke, og du begynder at afkalke. Det vil sige, at du mister mere knoglemasse, end du danner. Knoglerne bliver forandret og mere porøse. Og nu er du lige pludselig i risikozonen for at være en af de 33% kvinder, der får knogleskørhed. Du kan læse, om du har en særlig høj risiko længere nede i indlægget.

Skøre knogler – Hvad er det?

forebygge knogleskørhed

Foto/BruceBlaus/CC BY-SA 4.0

Knogleskørhed er en sygdom, hvor du mister knoglemasse, og hvor knoglerne mister deres styrke og bliver porøse. Med et gammelt ord, så bliver de “skøre”. Derfor navnet knogleskørhed.

I Danmark er det hver 3. kvinde og hver 8. mand, der får knogleskørhed.

Knogleskørhed kommer snigende uden symptomer 

forebygge knogleskørhed

Foto/German Tenorio/CC BY-SA 2.0

Du mærker ikke at dine knogler bliver skøre. Som regel opdager du det først, når du får et brud på en af dine knogler, ved at du for eksempel falder og tager fra med armene. Altså en situation hvor du tidligere i dit liv ikke ville have brækket noget.

Det er mest underarmene ved håndleddet, der sker brud på, men også rygsøjlen, hofte/lårben, overarme ved skulderen, bækkenet og ribbenene er udsatte. De første brud kan begynde, allerede når du er omkring de 50 år, men brud er hyppigst fra 60-års-alderen.

Især brud på ryghvirvlerne kan være smertefulde. Jo flere brud der kommer på ryghvirvlerne, des lavere vil du blive, og samtidig bliver du  rundrygget.

En skanning kan afsløre om du har knogleskørhed. På skanningen kan man måle, hvor tæt din knoglemasse er.

Er du særligt i risikozonen?

forebygge knogleskørhed

Helt naturligt vil du, når du er omkring de 30 begynde at miste mere knoglevæv, end din krop danner. Nogle kvinder (og mænd) har gode og sunde knogler og vil ikke opleve de store problemer, mens andre er meget mere udsatte og i risikozonen for at udvikle knogleskørhed. Hvis du i din barndom og ungdom ikke har fået opbygget stærke knogler, så er der større risiko for at få knogleskørhed.

Du vil særligt være i risikozonen, hvis du

  • har familie med knogleskørhed
  • er tynd
  • har haft brud ved mindre uheld
  • kommer i overgangsalderen før 45 år
  • er meget stillesiddende
  • har et lavt indtag af kalcium og D-vitamin
  • ryger
  • drikker meget alkohol
  • har glasknogler (osteogenesis Imperfecta)
  • har fået Prednison eller lignende medicin som tablet
  • har forhøjet stofskifte
  • har en nyresygdomme
  • har en øget funktion i din biskjoldbruskkirtel
  • har haft anorexi
  • har en bindevævs- eller blodsygdom

Hvad kan du gøre for at forebygge knogleskørhed?

forebygge knogleskørhed

Kost

Noget af det vigtigste, du kan gøre, er at spise sundt, så kroppen får de næringsstoffer den behøver for at kunne opbygge dine knogler. Tænk på at spise varieret, og skær kraftigt ned på al junkfood. Og sørg for at vælge fødevarer, der har en høj næringsværdi. Især mandler og grønne grøntsager giver god næring til dine knogler. Spis også mange fisk, grøntsager og frugt. Protein og sunde fedtsyrer er vigtige og har en positiv effekt på dine knoglers sundhed.

Vi har i årevis fået at vide, at vi skal drikke og spise mange mælkeprodukter, fordi de er fulde af kalk. Der er dog meget, der tyder på, at det ikke er rigtigt. Det er nemlig så godt som kun i lande, hvor man spiser og drikker mange mælkeprodukter, at der er knogleskørhed.

Skær kraftigt ned på: Kaffe, alkohol, drikke med kulsyre, almindeligt salt, sukker og rygning. Alle disse fødevarer er med til at udvaske kalk fra dine knogler. Skift din salt ud til havsalt eller himalayasalt, som indeholder mange flere mineraler. Og rygning, ja det er altså ikke sundt for dine knogler. Man regner med at årsagen til hvert 6. hoftebrud er rygning.

Motion

Knogler bliver stærkere, når de bliver brugt. Når du belaster knoglerne, reagerer de med at danne nyt knoglevæv. Sørg for at for trænet hele kroppen med for eksempel gåture og yoga eller Pilates. Du kan også melde dig ind i det lokale fitnesscenter og få lagt et personligt program til dig. Eller gå ud og lav havearbejde.

Mineraler og vitaminer

forebygge knogleskørhed

Calcium: Calcium er et vigtigt mineral for dine knogler. De fleste calciumpræparater, der sælges i Danmark er uorganiske, og det betyder, at din krop optager meget lidt af det. Vælg i stedet organisk calcium, som er meget bedre for din krop, og som også har den fordel, at du ikke behøver indtage så meget af den.

Magnesium: Et andet mineral, som er vigtigt, er magnesium. Dine knogler indeholder også magnesium, og derfor er det nødvendigt for at bevare sunde knogler. Tag derfor altid magnesium sammen med calcium. Du kan købe mineraltilskud, hvor begge dele er i. Magnesium gør også, at dine knogler bedre kan udnytte kalken.

D-vitamin: D-vitamin hjælper kroppen til at optage kalk. Om vinteren kan det være svært at få nok D-vitamin, og et dagligt tilskud af D-vitamin vil gavne dine knogler.

K-vitamin: Den bedste måde at få K-vitamin på er ved at spise mange grøntsager, især bladgrøntsager. K-vitamin hjælper ligesom D-vitamin med at kalken havner i knoglerne og ikke andre steder i kroppen, hvor den kan gøre skade end gavn.

Medicin kan skade dine knogler

Får du medicin for mavesyre, depression eller vanddrivende medicin, så kan det være med til at nedbryde dine knogler. Enten ved at det udskiller kalk fra knoglerne, eller ved at det forhindre det optimale optag af kalk fra maden. Tjek med din lægen, hvilken medicin, du får, og om medicinen har en negativ påvirkning på dine knogler. Måske er der et bedre alternativ. Enten en anden medicin eller en mere alternativ måde at løse problemer på.

Gør du noget for at forebygge knogleskørhed og bevare dine knogler sunde og stærke?
Hvordan og hvad gør du? Skriv rigtig gerne en kommentar og del med os andre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top