fbpx
skip to Main Content

Sådan tager du toppen af stress i overgangsalderen – 5 enkle trin

Sådan Tager Du Toppen Af Stress I Overgangsalderen – 5 Enkle Trin

Stress i overgangsalderen er en af de værste ting, du kan gøre ved dig selv.

Løber du forpustet rundt for at indhente alt …

… du synes, du bør nå?

Længes du efter at slappe af og finde ro?

Helt ro.

Så er der stor risiko for, at du er en af de mange kvinder, der konstant har for mange skadelige stresshormoner i kroppen.

Det er blevet en helt almindelig tilstand.

Alt for almindelig.

Med en alt for høj pris.

Stress skader os på krop og sjæl.

Og den giver dig mange flere (og mærkbart værre) symptomer i overgangsalderen.

* * *

Jeg har selv været nede og bide i gulvtæppet

Tro mig, jeg kender alt til det.

Jeg har selv været nede med stress.

Arbejdspresset blev for stort.

En dag var det nok.

Jeg blev voldsomt ked af det, og vidste at den var helt gal.

Først tre uger på sofaen.

Vildt forvirret og ked af det.

Ved bare den mindste lille ting, som jeg skulle gøre, følte jeg mig enormt presset.

Jeg lærte langsomt at passe godt på mig selv.

Gøre gode ting, der kunne styrke og hjælpe mig.

Tog livet op til revision.

Ændringerne i min levevis og min meditation blev min redning.

Nu tager jeg mere hensyn til mig selv, og til at jeg ikke længere kan klare det samme som tidligere.

Og når jeg opdager, at stressen banker på, så tænker jeg:

  • At der ikke er noget, der er så vigtigt, at det er værd at ødelægge min krop for.
  • At alt er godt, og at der ikke er noget, der ikke kan vente.

For nogle gange er det også de helt små ting, som støv eller opvask, der er med til at stresse os. Og seriøst, det er altså ikke værd, at ofre sit gode helbred og velvære for det.

Derfor ligger mit niveau af stresshormoner nu i den lave ende. Og det er ikke blot noget jeg tror eller gætter mig til. Jeg ved det fordi, jeg har fået lavet en hormontest.

Nej, du skal ikke bare tage dig sammen

Du er mere sårbar overfor stress i overgangsalderen, fordi der i forvejen er rod i dine kønshormoner.

Du er ikke bare blevet svag. Der er en helt naturlig grund.

Og løsningen er ikke, at du bare skal tage dig sammen.

Nej, du skal i stedet passe godt på dig selv.

Acceptér, at du er i en periode af dit liv, hvor du er mere sårbar.

Vær god ved dig selv.

Begynd at prioritere benhårdt.

Overvej, hvad der virkelig er vigtigt for dig.

Og hvis du er træt, så hvil dig.

Jo, det må man godt.

Læs rådene herunder, og hvis du blot gør én af tingene, er du allerede godt igang med at hjælpe dig selv.

5 enkle trin til at tage toppen af stress i overgangsalderen

  1. Er der noget du kan ændre i dit arbejdsliv?

    Måske er du for hårdt presset på dit arbejde.

    Tag en snak med din chef, hvor du forklare din situation. At du er ved at have nået grænsen for, hvad du kan klare. Hvis du er en god medarbejder (og det tror jeg du er), og din chef er god, vil han eller hun sikkert være med til at finde en god løsning.

    Måske er der muligheder, du ikke har set.

  2. Er der noget du kan ændre i din fritid?

    Har du mange aktiviteter i fritiden, eller tager du mange opgaver på dig?

    Skru helt ned for aktiviteter i fritiden som ikke er absolut vigtige, eller som du ikke gør for din egen nydelses skyld.

    Og ja, det er helt ok, ikke hele tiden at stå til rådighed.

  3. Lav afslapnings- og vejrtrækningsøvelser

    Når du har mange stresshormoner i kroppen, trækker du automatisk vejret hurtigt og overfladisk.

    Dybe vejrtrækninger hjælper straks ved at sænke niveauet af stresshormoner.

    Selv et par få dybe vejrtrækninger kan gøre en forskel. Sæt en timer på din mobil, og træk vejret langsomt og helt ned i maven 5 gange hver time. Eller brug nogle minutter med fokus på åndedrættet, når du kommer hjem, og også gerne lige inden du sover.

    Få helt konkrete øvelser på min blog lige her.

  4. Mediter

    Jeg har selv mediteret i snart 15 år, og jeg kan varmt anbefale det. Det giver en ro i krop og sind.

    Samtidig får jeg en helt fantastisk følelse af at være i kontakt med noget dybt inde i mig selv. En følelse af bare at være.

    Det er en dejlig og effektiv måde at stresse af på. Prøv det allerede nu.

    Brug den guidede afslapningsøvelse eller meditation på Heartfulness Meditations hjemmeside.

    Du er også meget velkomme til at skrive til mig, hvis du vil have hjælp til at komme i gang.

  5. Drop den hårde motion

    Hård motion er ikke vejen frem. Det er i stedet med til at stresse din krop endnu mere, fordi den endnu engang skal yde det maksimale – eller fordi den bliver presset til mere end den egentlig har kapacitet til.

    Stress hellere af med en gåtur i moderat tempo, yoga eller en anden form for afstressende motion.

 

PS: Har du været – eller er du – ramt af stress i overgangsalderen så skriv gerne en kommentar nedenunder. Hvad gør du for at støtte og styrke dig selv?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top