fbpx Skip to content

Svimmelhed i overgangsalderen: Årsager og løsninger

Svimmelhed i overgangs-alderen:
Årsager og løsninger


Svimmelhed i overgangsalderen er et symptom, som mange kvinder oplever. Heldigvis er der løsninger, der kan mindske de ubehagelige symptomer.

I denne artikel får du årsagerne til svimmelhed samt nogle af de mest effektive måder at bekæmpe svimmelheden på.

Svimmelhed i overgangsalderen

Svimmelhed er en ret almindelig ting, som mange kvinder oplever i overgangsalder.

For de fleste kvinder er anfaldene af svimmelhed kortvarige, men stadig forstyrrende og måske også en kilde til bekymring for, om der muligvis er noget alvorlig galt. Det er der heldigvis yderst sjældent.

Men for nogle få kvinder kan svimmelheden være kraftig og langvarig og eventuelt ledsaget af andre ubehagelige symptomer som kvalme, hovedpine, hjertebanken eller andet. Muligvis i en sådan grad at det er svært at passe sit arbejde eller deltage i sociale aktiviteter. Hvis dine symptomer er kraftige, bør du blive undersøgt hos din læge for en sikkerheds skyld.



For at hjælpe dig til bedst at håndtere dette symptom er det vigtigt, at du kender de mulige årsager til svimmelhed, samt hvad du kan gøre for at støtte din krop og dermed reducere eller helt slippe af med svimmelheden.


Læs videre for at lære mere om mulige årsager til svimmelhed i overgangsalderen og hvordan du kan lindre dette symptom.

Hvad er svimmelhed?

Svimmelhed er når man har en følelse af at miste balancen eller at omverden drejer rundt. Det er en følelse af ubalance, svimmelhed, forvirring eller endda følelsen af at være ved at besvime.

Svimmelhed opstår, når der er en forstyrrelse i fornemmelsen af balance, som holdes ved hjælp af flere sanser: synet, det indre øre, hjernen og kroppens position. Derfor kan en forstyrrelse i en eller flere af disse sanser være årsagen til svimmelhed.

Er det almindeligt at opleve svimmelhed i overgangsalderen?

Svimmelhed i overgangsalderen er meget almindeligt. Jeg oplevede det selv i en kortere periode, formodentlig som følge af en ufattelig dårlig søvn. Og jeg har ofte klienter, der også klager over at være svimle i kortere eller længere perioder.

En undersøgelse har vist, at 36 procent af alle kvinder i alderen 40-65 år oplever svimmelhed mindst en gang om ugen. Heraf 23 procent af kvinder i perimenopausen, der er tiden omkring den sidste menstruation.


Antallet af personer, der oplever svimmelhed tager også til med alderen. Næsten en tredjedel af alle personer, over 65 år har episoder, hvor de føler sig svimle.

12 årsager til svimmelhed i overgangsalderen

Det er stadig ved at blive undersøgt, hvordan svimmelhed hænger sammen med hormonelle ændringerne i kroppen i overgangsalder eller med aldringen i almindelighed.



Da flere forskellige sanser er med til at påvirke balancefornemmelsen, kan årsagerne desuden være mange.

Svimmelhed kan blive udløst, når man laver hurtige bevægelser, fx når man rejser sig, sætter sig ned, bevæger hovedet eller bøjer sig ned. Men det kan også blive udløst uden nogen umiddelbar tydelig årsag.

I overgangsfasen kan svimmelhed være en følge af hormonændringer, men det kan også være forbundet med andre symptomerne som kommer i overgangsalderen.

En undersøgelse fra Japan nævner, at alder, perimenopausen og menopausen, kropsbygning, hjerte-kar-problemer, søvnmønster, depression og angst kan have en indflydelse på udviklingen af svimmelhed i overgangsalderen. Men også at det endnu ikke er undersøgt til bunds, hvorfor så mange kvinder oplever svimmelhed i overgangsalderen.


Herunder får du en lang række bud på de mange mulige årsager til svimmelhed.

1. Hormonelle ændringer i overgangsalderen

Selvom svimmelhed i overgangsalderen kan have mange forskellige årsager, så er en af de mest almindelige årsager, den lavere produktion af hormoner.



Allerede under perimenopausen (årene op til sidste menstruation) begynder kroppen at producere langt mindre progesteron, mens østrogenniveauerne kan svinge og i være både højt og lavt. Og efter menopausen vil en lang række hormoner være meget lave i forhold til niveauet i de fertile år. Disse hormonforandringer påvirker hjernen, øret, nervesystemet og hjertet og kan dermed svække balancen og føre til svimmelhed.



Men de hormonelle ændringer medfører oftest også en række af andre symptomer, som også kan være medvirkende til svimmelhed.

2. Indre øreproblemer

Ørestenssvimmelhed (BPPV)



Studier har vist en sammenhæng mellem faldet i østrogen og øresten (BPPV), som kan udløse svimmelhed. Forskere slår fast, at øresten allerede kan blive et problem for kvinder i perimenopausen, og at det muligvis kan skyldes de mulige store udsving i østrogenniveauerne. Mens andre kvinder først vil få problemer med øresten efter menopausen, når østrogenniveauerne er stabilt lave.




Østrogen spiller en rolle i forhold til at de små krystaller i det indre øre bliver placeret korrekt. Når østrogenerne falder i forbindelse med menopausen kan det påvirke både krystallerne og placeringen af dem, sådan at krystallerne forskyder sig. Det kan give en udtalt svimmelhed ved bevægelse af hovedet.




I daglig tale kalder vi lidelsen for ørestenssvimmelhed, men den medicinske betegnelse er benign paroksysmal positionel vertigo (BPPV)





Virus på balancenerven og Menière's sygdom



To sjældnere sygdomme, der også giver svimmelhed er virus på balancenerven og Menière's sygdom. Der er dog ingen forskning, der viser, at menopausen spiller en rolle i forhold til de to lidelser. 


3. Hedeture

En undersøgelse har vist, at kvinder der havde hedeture og svedeture havde svimmelhed i længere tid, end kvinder, som ikke døjede med hedeture. Det er dog endnu uafklaret, hvordan hedeture påvirker svimmelhed. Det kan muligvis skyldes hedeturenes påvirkning på nervesystemet og blodgennemstrømningen. Men det kan også være følgevirkninger, som at hedeture og svedeture kan føre til træthed, øget stress og mangel på væske, hvilket kan føre til svimmelhed om dagen.

4. Væskemangel som følge af kraftige svedeture

Hvis du har mange svedeture, hvor du mister meget væske, kan du nemt kommet til at mangle væske. Det påvirker mængden af blod og dit blodtryk, hvilket kan forhindre hjernen i at få nok blod, og det kan gøre dig svimmel.

5. Søvnproblemer og træthed

Dårlig søvn og træthed kan også være årsager til svimmelhed. Når kroppen ikke får tilstrækkelig søvn og hvile, kan det resultere i en følelse af at være svimmel og have en ustabil balance.

6. Et dårligere fungerende hjerte-kar-system

De hormonelle ændringer som følge af menopausen og aldring påvirker hjerte-kar-systemet, så det bliver mindre effektivt. Hvis dit blod ikke bliver pumpet oprimalt rundt i kroppen, bliver der ikke leveret den samme mængde ilt som tidligere, og det kan få dig til at føle svimmelhed.


Kvinder efter menopausen er betydeligt mere udsatte for at få højt blodtryk end yngre kvinder. Og da et for højt blodtryk belaster hjertet og blodkar, der fører blod til hjernen, kan det give svimmelhed.


Omvendt kan et for lavt blodtryk også være årsagen til svimmelhed, fordi blodtilførslen til hjernen også bliver dårligere. Det vil du oftest mærke ved hurtige bevægelser, eksempelvis når du rejser dig hurtigt op.

7. Ustabilt blodsukker

Menopausen og det dermed lavere niveau af østrogenerne, gør os dårligere til at regulere vores blodsukker. Dette kan medføre større udsving i blodsukkeret og dermed forsyningen af energi til hjernen og kroppens celler, hvilket kan gøre dig svimmel.

8. Blodmangel

En del kvinder oplever i perimenopausen at få særdeles kraftige og eventuelt også langvarige blødninger. Det vil oftest føre til blodmangel, hvoraf et af symptomerne er svimmelhed.

9. Migræne

Migræne kan også give svimmelhed. En del kvinder oplever, at have cyklisk migræne. Det vil sige, at de får migræne på bestemte tidspunkter i cyklus. For nogle kvinder bliver migrænerne værre - eller opstår for første gange - i perimenopausen, når den store hormonelle ombygning er i gang. 


Der er en særlig form for migræne (vestibulær migræne), hvor svimmelhed er yderst almindeligt.

10. Angst

En japansk undersøgelse viste, at svimmelhed var almindeligt blandt kvinder omkring overgangsalderen, og at det tyder på, der der en sammenhæng mellem svimmelhed og angst.


Kvinder i perimenopausen og postmenopausen kan være mere tilbøjelige til at opleve angst på grund af de hormonelle forandringer, men også som følge af stress og søvnmangel.

11. Stress

Når vi er stressede, udløser kroppen stresshormoner, der kan påvirke vores balancesystem. Samtidig kan stress føre til muskelspændinger i krop og nakke - eller til søvnproblemer, hvilket alt sammen kan give svimmelhed.

12. Aldring

Aldringen spiller også en rolle i forhold til svimmelhed, og der er langt flere ældre - både mænd og kvinder - som oplever svimmelhed i forhold til yngre personer. Og menopausen kan være en medspiller i at fremskynde aldringsprocessen, men det er endnu ikke fuldstændig undersøgt.

Sådan løser du svimmelhed i overgangsalderen

Det vil være forskelligt fra person til person, hvilken løsning, der fungerer bedst. Herunder får du forslag til løsninger, der kan afhjælpe din svimmelhed.


Nu er det jo ikke meningen, at du skal få stress og straks kaste dig over alle løsningerne. Udvælg en eller to løsninger, som du finder er allermest relevant for dig. Og herefter kan du altid vælge at fortsætte med nogle af de øvrige, hvis det også er nødvendigt.

Hvis din svimmelhed er kraftige eller langvarig, bør du ALTID blive undersøgt hos din læge, sådan at du er sikker på, at der ikke er noget alvorlig galt.

Kend dine triggere

Et godt første skridt er, at du finder ud af, hvad der eventuelt udløser din svimmelhed. Er det måske forbundet med lavt blodsukker? Bløde du meget og har måske blodmangel? Sker det efter, du har svedt meget? Eller vågner du dehydreret om morgenen efter en nat med kraftige svedeture?


Før en dagbog over, hvornår du føler dig svimmel, og hold styr på, hvordan du sov, hvad du spiste, hvad du lavede i løbet af dagen og hvordan dit humør har været.


 Når du har fundet triggerne, kan du fokusere på at løse netop disse.

Regelmæssig motion

Selvom du er svimmel, bør du holde dig så aktiv som mulig, da det har vist sig, at træning mindsker symptomerne ved flere typer svimmelhed.


Motion hjælper med at styrke musklerne og forbedre blodgennemstrømningen, hvilket netop kan reducere svimmelhed. Start dog blidt ud, og øg så herefter gradvist mængden og sværhedsgraden af din motion.

Undgå væskemangel

Det er vigtigt at drikke tilstrækkeligt med væske, særligt hvis du har mange svedeture. En god indikator for, om du mangler væske er din urin. Hvis den er sparsom, koncentreret, mørkegul og eventuelt har en kraftigere lugt end normalt, kan det være tegn på, at du har brug for at drikke noget mere væske.

Få et grundigt tjek hos din læge

Blodtryk: Få undersøgt om du har behov for at få reguleret dit blodtryk.


Jern, ferritin og blodmangel: Find ud af om du eventuelt har blod- og jernmangel. Du bør også sikre dig, at niveauet af ferritin er tilstrækkeligt. Ferritin er et protein, som binder jern, og er dermed en markør for jernlagrene i kroppen. Hvis du har lavt niveau af jern eller ferritin, bør du tage et tilskud af jern. Det er dog vigtigt, at du kun tager ekstra jern, hvis en blodprøve viser behov for det. For meget jern i kroppen kan nemlig være skadeligt.


B12-vitamin og D-vitamin: Mangel på B12-vitamin kan give blodmangel og dermed svimmelhed. Og nyere undersøgelser har vist, at et lavt niveau af D-vitamin kan være forbundet med øget risiko for øresten.


Blodsukker og insulin: En del kvinder efter menopausen får også problemer med reguleringen af blodsukker og insulin. Det kan du få tjekket hos din læge, for at undersøge om det eventuelt kan være medvirkende til din svimmelhed.


Brug af medicin: Noget medicin kan have den bivirkning, at det giver svimmelhed. Hvis du bruger medicin, så tag også en snak med din læge, om din medicin eventuelt kan være medvirkende til din svimmelhed.


Sjælden sygdom: Hvis din svimmelhed ikke aftager, og du bliver ved med at være svimmel, så tal med din læge, om din svimmelhed muligvis kan skyldes en sygdom, eksempelvis Menières sygdom.

Undgå eller begræns alkohol og rygning

Alkohol påvirker dit blodsukker og kan derfor give svimmelhed - også uden at du nødvendigvis er beruset.


Nikotin påvirker dit nervesystem, din hjerne, din puls og dit blodtryk, hvilket kan føre til svimmelhed. Særligt i - og efter - overgangsalderen, hvor alle disse systemer kan være relativt hårdt presset i forvejen.

Spis sundt og varieret

Sørg for at spise en kost, som giver et rimeligt stabilt blodsukker.


Og nej, det behøver ikke være særlige kostretninger, som måske stresser dig eller er svære at overholde. 


Spis godt med grøntsager, fibre og frugt. Spis også proteinholdig mad og en lidt sunde fedtstoffer. Frygt ikke kulhydrater, men spis ikke voldsomme mængder af de hurtige kulhydrater som for eksempel findes i kager, desserter, slik og hvidt brød. Her vil det være langt bedre at vælge et stykke frugt, fordi det er bundet til fibre, så sukkeret frigives langsomt og mere stabilt. 


Vær også sikker på, at du får tilstrækkeligt med kalorier. Det er især relevant, hvis du er begyndt at følge en kostretning, hvor du udelukker hele fødevaregrupper. Eller hvis du spiser betydeligt færre kalorier - eventuelt kombineret med et øget niveau af træning, fordi du vil tabe dig. Det giver nemt et stort underskud af energi i kroppen, så du kan komme til at føle dig svimmel.

Reducer dit stressniveau

Da stress i sig selv kan føre til svimmelhed eller være en medvirkende årsag, så kan alle former for afslapning og afspænding have en positiv effekt. Det kan være dybe vejrtrækninger, meditation, yoga, mindfulness, gåture i naturen - eller hvad du opleve, der får dig helt ned i gear og får dig til at slappe af maksimalt. 


Det kan også være gavnligt at lære teknikker til at håndtere hverdagens stresssituationer.

Angstdæmpende tiltag

Hvis du døjer med angst, er det vigtigt at du tager tiltag til at dæmpe og sænke angsten, da svimmelhed er forbundet med angst.


Vælg den metode, som virker bedst for dig.


For nogle er det tilstrækkeligt at reducere stressniveauet, mens andre kan have behov for antidepressiv medicin. Eller bruge hormoner, fordi angst og stress netop er symptomer, som kvinder er mere udsatte for at få, når deres hormoner forandrer sig i forbindelse med overgangsalderen.

Behandling for øresten

Hvis du oplever svimmelhed som følge af øresten, så søg hjælp hos en fysioterapeut. Du kan nemlig lære en bestemt rækkefølge af bevægelser, som kan hjælpe med at flytte ørestenene på plads.

Brug hormoner

Da både svimmelhed og en lang række af de øvrige symptomer - for eksempel søvnproblemer, angst, stress, svedeture, blodmangel, migræne, ustabilt blodsukker, hjerte-kar-problemer - kan være forårsaget af de hormonelle ændringer som sker i overgangsalderen, så kan brug af hormoner være en yderst effektiv løsning.


Snak med din læge om dine muligheder. Eller deltag i et Bioidentisk Hormonforløb hos mig.

Hvis din svimmelhed er kraftige eller langvarig, bør du ALTID blive undersøgt hos din læge, sådan at du er sikker på, at der ikke er noget alvorlig galt.

Kilder

Jeong SH. Benign Paroxysmal Positional Vertigo Risk Factors Unique to Perimenopausal Women. Front Neurol. 2020 Oct 16;11:589605. doi: 10.3389/fneur.2020.589605. PMID: 33178127; PMCID: PMC7596253. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7596253/

Terauchi M, Odai T, Hirose A, Kato K, Akiyoshi M, Masuda M, Tsunoda R, Fushiki H, Miyasaka N. Dizziness in peri- and postmenopausal women is associated with anxiety: a cross-sectional study. Biopsychosoc Med. 2018 Dec 12;12:21.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6291970/

Liu DH, Kuo CH, Wang CT, Chiu CC, Chen TJ, Hwang DK, Kao CL. Age-Related Increases in Benign Paroxysmal Positional Vertigo Are Reversed in Women Taking Estrogen Replacement Therapy: A Population-Based Study in Taiwan. Front. Aging Neurosci., 12 December 2017
Sec. Neurocognitive Aging and Behavior. Volume 9 - 2017 |
https://doi.org/10.3389/fnagi.2017.00404


Satoko Owada & Mitsuya Suzuki (2014) The relationship between vasomotor symptoms and menopause-associated dizziness, Acta Oto-Laryngologica, 134:2, 146-150, DOI: 10.3109/00016489.2013.841991


Pagnini P, Vannucchi P, Giannoni B, Pecci R. Epigone migraine vertigo (EMV): a late migraine equivalent. Acta Otorhinolaryngol Ital. 2014 Feb;34(1):62-70. PMID: 24711685; PMCID: PMC3970230. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24711685/


Orthostatic hypotension (postural hypotension). Mayo Clinic (tilgået 06-02-2023) https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/orthostatic-hypotension/symptoms-causes/syc-20352548


BPPV, øvelser mod svimmelhed (tilgået 06-02-2023) https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hjerne-og-nerver/sygdomme/oevrige-sygdomme/bppv-egenbehandling-ved-svimmelhed/


Vestibulær migræne (migræne-associeret svimmelhed) (tilgået 06-02-2023) https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/oere-naese-hals/tilstande-og-sygdomme/nervesygdomme/vestibulaer-migraene/


Nahid, et. al.: Correlation of Estrogen with Serum Insulin and Blood Glucose Levels in Post-menopausal Women. Bangladesh Medical Journal, vol. 46 No. 1 (2017). https://www.banglajol.info/index.php/BMJ/article/view/34637


Levine ME, Lu AT, Chen BH, Hernandez DG, Singleton AB, Ferrucci L, Bandinelli S, Salfati E, Manson JE, Quach A, Kusters CD, Kuh D, Wong A, Teschendorff AE, Widschwendter M, Ritz BR, Absher D, Assimes TL, Horvath S. Menopause accelerates biological aging. Proc Natl Acad Sci U S A. 2016 Aug 16;113(33):9327-32. doi: 10.1073/pnas.1604558113. Epub 2016 Jul 25. PMID: 27457926; PMCID: PMC4995944. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4995944/